Na začátku celého procesu stojí vyhodnocení předešlé sezóny, následně vzniká plán pro jednotlivé kategorie a nákupní strategie. Vše se odvíjí od nabídky dodavatelů a výrobních kapacit našich výrobců. Procházíme jednotlivé kolekce, stanovujeme plán výroby, následně uzavíráme kontrakty a objednávky s plánem závozu. Jakmile zboží dorazí na náš sklad, zkontrolujeme, zda odpovídají všechny informace, následně jej vyfotíme, otextujeme, a teprve poté ho můžeme začít prodávat.
Ideální kombinací je pro mě týmový hráč, kterého baví práce s daty, má smysl pro produkt a umí vyjednávat. Mezi dalšími dovednostmi by určitě měla být schopnost domluvit s dodavatelem nebo výrobcem naše potřeby a vyjednat podmínky, které budou vyhovovat oběma stranám. Důležitá je také ochota cestovat – na veletrhy, za dodavateli nebo výrobci, se kterými spolupracujeme.
V módě hraje velkou roli sezónnost – jaro a léto je hlavní sezóna plavek, zatímco na podzim stoupají prodeje nočního prádla, oblečení a „měkkých“ dárků pod stromeček. Do našeho odvětví samozřejmě zasahují i aktuální trendy, a proto si musíme udržovat přehled o tom, jaké barvy, vzory, materiály a střihy budou v následujících sezónách „in“. Vždy totiž musíme myslet alespoň o rok dopředu.
Primárně nakupujeme podle požadavků našich zákaznic, ale do nabídky zároveň promítáme i módní novinky. Vzhledem k tomu, že aktuálně působíme na 11 evropských trzích, musíme myslet na to, že se požadavky a vkus našich zákaznic s každým trhem trochu mění.
Například české a slovenské ženy upřednostňují vyztužené podprsenky. Zákaznice dál na východ a jih naopak preferují nevyztužené podprsenky a častěji si vybírají výraznější nebo zdobené prádlo. Pro všechny trhy ale obecně platí, že se k nám zákaznice vracejí, protože u nás najdou širokou nabídku a škálu velikostí, které u konkurence neseženou.
Záleží na konkrétní kategorii a dodavateli nebo výrobci, ale třeba plavky vybíráme s ročním předstihem. Pokud vyvíjíme vlastní podprsenku, může celý proces trvat i déle než rok. Nejčastěji se ale pohybujeme v rozpětí 6–8 měsíců před začátkem sezóny, kdy chceme konkrétní produkt zařadit do prodeje.
Lukáš Barcal
Lukáš má přes 15 let zkušeností napříč retailem a online prodejem. Svou kariéru odstartoval v nadnárodních firmách Tesco a Makro/Metro, aby se následně přesunul do módního odvětví, v němž působí dodnes. Z pozice ředitele nákupu šéfuje týmu 25 lidí a zastřešuje kompletní chod nákupního oddělení, které je zodpovědné za produktovou a cenovou strategii i výběr a výrobu produktů.
Dodavatele vyhledáváme především na základě naší nákupní strategie, což znamená, že je z větší části cíleně oslovujeme my. Zároveň ale dostáváme mnoho zajímavých nabídek. A pokud daný dodavatel nebo výrobce splní naše nároky na kvalitu, materiály a cenu, přistoupíme k dalšímu jednání, které může vést k budoucí spolupráci.
Jistě, nikdy nenakupujeme pouze očima. Každý produkt, který nabízíme, musíme vidět i fyzicky. Ze zkušenosti vím, že nákres nebo výrobní fotka mohou být zavádějící, a proto je nezbytně nutné, aby každý produkt prošel rukama nákupčích. U spodního prádla je klíčové, aby dokonale sedělo a bylo pohodlné. Proto si produkt nákupčí zkrátka musí „osahat“, případně i důkladně otestovat na sobě nebo někom ze svého okolí.
Mě osobně baví propojení produktu se zákazníkem. To znamená, že prádlo musíme vybírat tak, abychom se trefili do vkusu našich zákaznic. Skvělé jsou samozřejmě i cesty na veletrhy nebo do showroomů dodavatelů. Méně zábavné je řešení problémů s výpadky výroby nebo logistiky, které zapříčinila pandemie COVID-19. A i když to není můj případ, tak ne každý miluje práci s tabulkami a daty, která je nedílnou součástí naší práce (smích).
Vnímám ji jako aktivní a pragmatickou ženu, která si ráda pořídí kvalitní spodní prádlo za rozumnou cenu. Od prádla očekává nejen pohodlí, ale chce v něm i dobře vypadat. Je to partnerka, matka a rodina je pro ni na prvním místě. Proto máme v nabídce i pánské a dětské produkty nebo doplňky do bytu, díky nimž může udělat radost nejen sobě, ale i svým blízkým. Zákaznicím nasloucháme a vždy vítáme jejich zpětnou vazbu, abychom jim mohli dopřát to, co opravdu chtějí a potřebují.