S Darinou Ermisovou o radostech a strastech podnikání: Jak se šil příběh Dara bags?

S Darinou Ermisovou o radostech a strastech podnikání: Jak se šil příběh Dara bags?

Ve známé písni se zpívá, že diamanty jsou nejlepším přítelem ženy. Pro běžný denní provoz se to samé dá říct o kabelce. Doprovází nás na každém kroku a skrývá v sobě bez nadsázky náš tajný svět. Pojďte se s námi ponořit do příběhu značky Dara bags.

23. října 2023
Z Astratexu

Nikola Herčíková

šéfredaktorka

Jedna kabelka, která změnila život

Darina Ermisová, zakladatelka a majitelka značky Dara bags, byla vždy podnikavá žena zvyklá tvrdě pracovat. Když přišlo rizikové těhotenství a najednou musela ležet, hledala způsob, jak se zabavit. Impuls přišel s pozvánkou na narozeninovou oslavu, když si uvědomila, že nemá žádnou vhodnou kabelku. Rozhodla se tedy, že si jednu ušije. 

A tak se zrodila ikona.

 

Dara bags

Česká značka, kterou založila Darina Ermisová. V portfoliu najdete kabelky všech velikostí i tvarů vhodné pro každou příležitost. Kabelky se šijí v Česku a na Slovensku a k jejich výrobě se používá ta nejkvalitnější koženka. Díky tomu si perfektně drží barevnost, snadno se udržují a vydrží dlouhá léta. Kabelky Dara bags se vyznačují nádhernými autorskými vzory, se kterými vyniknete v davu a snadno je sladíte se svým osobitým stylem. V nabídce ale najdete i klasické jednobarevné tašky pro běžné nošení, stejně jako peněženky, kosmetické taštičky a další doplňky.

Darina vystudovala obor módní návrhářství na oděvní průmyslovce a představovala si, že jednou bude mít malý obchůdek. O výrobě kabelek nikdy neuvažovala, a i její první kabelka byla spíš plátěný pytlík. Přesto ale měla úspěch u kamarádek a známých. Proto se Darina rozhodla, že své výtvory zkusí prodávat na populárním online portálu. Zaměřila se na pestré barvy a veselé vzory, protože chtěla nabídnout zákaznicím něco jiného. Byla to trefa do černého. Kabelky se líbily natolik, že se už cestou z porodnice rozhodla zkusit se jim dál věnovat.

„Ze začátku to byl velký punk. Neměla jsem peníze na střihačský stůl, takže jsem musela stříhat kabelky na zemi. Občas mi pomáhala kamarádka, která měla také děti. A tak nebylo nic neobvyklého, že nám mezi kusy koženky jezdily s autíčky a kreslily na všechno, co bylo poblíž. Neměla jsem ani tušení, jak své produkty nacenit, takže jsem moc nevydělala.“ 

Od práce ve sklepě k vyhrávání cen

Aby Darina nepracovala z domova, pronajala si malý sklep o rozloze zhruba 11 m², který ale nebyl úplně ideálním místem pro práci.

„Nebyla tam okna a jediný zdroj tepla představovaly vodovodní trubky. Nemohla jsem si tam tedy brát syna, a tím pádem jsem tam jezdila až kolem páté, šesté večer, když se vrátil z práce manžel. Pracovala jsem třeba do dvou do rána. To si samozřejmě vybralo svoji daň a já jsem po pár měsících zkolabovala. Tehdy jsem věděla, že si musím najít větší a lepší prostory.“

Ty přišly společně s koncem mateřské dovolené. Firmě se totiž dařilo a Darina se rozhodla ve vytváření kabelek pokračovat. Měla nové prostory i zaměstnance.

Po zhruba pěti až šesti letech, co se Darina značce věnovala, se tvrdá dřina začala skutečně vyplácet. V roce 2014 měla už okolo 20 zaměstnanců a díky své práci vyhrávala krajské soutěže jako Živnostník roku Moravskoslezského kraje. Přestěhovala se do velké dílny, kde se ručně šily kabelky jako na běžícím páse, protože objednávek stále přibývalo. Dokonce si otevřela i kamenný obchod v Praze.

„Byl to takový malý showroomek, ale fungoval pěkně. Pořádali jsme tam různé charitativní akce, dokonce tam pár mužů pokleklo a požádalo svou partnerku o ruku. Bylo to moc pěkné. Časem ale návštěvnost postupně opadla a stalo se z toho spíš výdejní místo pro objednávky. Tehdy jsem se rozhodla, že obchod zavřu. To bylo asi dva týdny před covidem.“

Místo kabelek roušky

S příchodem Covidu-19 se všechno obrátilo naruby. Zásadně se změnilo spotřebitelské chování zákazníků a celý sektor módy trpěl. Darina přes tři měsíce neprodala jedinou kabelku a začala se připravovat na to, že firma spěje ke svému konci. Známí ji přesvědčovali, aby se pustila do šití roušek.

„Nejdřív se mi do toho nechtělo, ale pak jsem si řekla, že se alespoň využije dílna. Když se vydalo povinné nošení roušek, napsala jsem na e-shop jen „béžová, černá rouška“. Neměli jsme žádné ušité, neměli jsme střih, nikde jsme tuto nabídku nepropagovali. Prostě jsme to zkusili, abychom zjistili, jaký o ně bude zájem. Do rána se jich prodalo 2 500 kusů. Začali jsme šít, což nám v tu dobu pokrylo náklady a zachránilo nás.“

Po Covidu se firma dokázala vyhoupnout zpět ke slušným číslům. Bohužel přišla další zkouška v podobě války na Ukrajině a s ní i propad tržeb o více než 70 %. Darina se rozhodla, že v srpnu 2022 zkusí věrné zákazníky poprvé požádat o pomoc a během tří týdnů prodala zboží téměř za 1,5 milionu. To ovšem pomohlo jen dočasně. Pomalu jí docházelo, že tentokrát už značku neudrží, a tak v listopadu 2022 s těžkým srdcem na svůj Facebook napsala: „Já nevím, jak to napsat tak, aby to nebolelo, ale Dara bags se loučí. Po úžasných čtrnácti letech končíme. Skutečně.“ I přes toto oznámení Darina ještě e-shop dál držela a připravovala se na finální ukončení Dara bags. Do konce roku ještě vyráběla kabelky a k 1. 1. 2023 zavřela e-shop a se všemi zaměstnanci se dohodla na odchodu z firmy.

Mezitím se Darina nechala zaměstnat, i když cítila, že to pro ni nebude to pravé. Pak ale nečekaně přišla další objednávka asi za 240 tisíc. A tak si, v tu dobu už bez zaměstnanců, prakticky celou svoji dílnu nastěhovala domů a pustila se s pomocí externích švadlenek, se kterými už dříve spolupracovala, do šití. Opět tak přišlo období, kdy po návratu ze zaměstnání do noci pracovala na kabelkách, což byl neudržitelný stav.

Nová éra začíná

Darině po oznámení ukončení Dara bags chodily různé nabídky na spolupráci či odkup značky. Až se mezi nimi jednoho dne konečně objevila ta pravá, která ji oslovila. Získala naději nejen na udržení značky, ale i na její znovuzrození a další rozvoj. V únoru 2023 proběhla první schůzka se zástupci Astratexu. A tak se vyDařila nová spolupráce dvou silných českých značek.

Miroslav Tesař, ředitel Astratexu

„Příběh Dariny nás nesmírně zaujal. Pracovitá žena, která vlastní pílí vypracovala úspěšnou značku a dokázala práci skloubit s výchovou dvou dětí, je ve všech ohledech inspirující. Darina své kabelky šije srdcem, u každého jednotlivého kousku přemýšlí nad tím, co zákaznice chtějí a potřebují. Přesně, jako to děláme my v Astratexu. Proto jsme opravdu rádi, že jsme jí mohli v těžké době nabídnout pomocnou ruku a zachránit tak českou značku, která je založena na stejných hodnotách jako Astratex. Pro Darinu a celou značku Dara bags tak začíná nová éra.“ 

„Ze spolupráce mám skutečně velkou radost. Měla jsem i jiné možnosti, ale Astratex mi nabídl přesně to, co chci. Není to jen o penězích, ale o tom, že mi pomohou s marketingem a já se tak můžu konečně zase plně věnovat tomu, co mě na té práci baví nejvíc – návrhům kabelek a vymýšlení designu. Navíc hodně vnímám, že máme stejnou cílovou skupinu zákaznic. Pracující ženy, které mají rodinu a spoustu povinností. V té komunikaci je vidět, že Astratex ženy nejen obdivuje, ale hlavně rozumí jejich potřebám a své prádlo navrhuje pro ně. Stejně tak to dělám já s kabelkami. Vlastně si navrhuji a vyrábím to, co chci sama nosit. A tam se s Astratexem krásně potkáváme.“

Daniel dodává: „Nemohu se dočkat, až uvidím, co společně s Darinou vymyslíme. Jasné je, že zákaznice se mají na co těšit, protože Dara bags rozhodně nekončí. Naopak teď opět pořádně začíná.“

Dara bags je zpět!